Nieuw afvalbeleid vanaf 2026
Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop wij de kosten van de afvalinzameling bij u in rekening brengen. Nu betaalt u een vast bedrag. Vanaf volgend jaar is de hoogte van de afvalstoffenheffing afhankelijk van het aantal keren dat u restafval aanbiedt. Door het afval nog beter te scheiden, houdt u minder restafval over. U hoeft dan ook minder vaak uw container te laten legen en hierdoor hoeft u minder te betalen. Op deze manier kunnen we samen de hoeveelheid ongescheiden restafval verminderen en kosten besparen.
Wat u moet weten
- Vanaf 7 april 2025 controleert afvalbedrijf Area Reiniging of alle grijze (restafval)containers een werkende chip hebben. Via deze chip wordt geregistreerd hoe vaak uw grijze (restafval)container wordt geleegd
- (Restafval)containers die niet zijn voorzien van een werkende chip kunnen vanaf 1 januari 2026 niet meer worden geleegd
- Bij gebruikers van een verzamelcontainer wordt het aantal stortingen geregistreerd via de milieupas
- Het komende jaar worden waar nodig extra inzamelvoorzieningen geplaatst, zodat u uw afval nog beter kunt scheiden en minder restafval overhoudt
- In de loop van 2025 vindt u onder andere op deze website diverse tips die u kunnen helpen het afval nog beter te scheiden

Contact met de gemeente
Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.
Bezoekadres
Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen
Postadres
Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht