Nieuw afvalbeleid vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop wij de kosten van de afvalinzameling bij u in rekening brengen. Nu betaalt u een vast bedrag. Vanaf volgend jaar is de hoogte van de afvalstoffenheffing afhankelijk van het aantal keren dat u restafval aanbiedt. Door het afval nog beter te scheiden, houdt u minder restafval over. U hoeft dan ook minder vaak uw container te laten legen en hierdoor hoeft u minder te betalen. Op deze manier kunnen we samen de hoeveelheid ongescheiden restafval verminderen en kosten besparen.

Wat u moet weten

  • Vanaf 7 april 2025 controleert afvalbedrijf Area Reiniging of alle grijze (restafval)containers een werkende chip hebben. Via deze chip wordt geregistreerd hoe vaak uw grijze (restafval)container wordt geleegd
  • (Restafval)containers die niet zijn voorzien van een werkende chip kunnen vanaf 1 januari 2026 niet meer worden geleegd
  • Bij gebruikers van een verzamelcontainer wordt het aantal stortingen geregistreerd via de milieupas
  • Het komende jaar worden waar nodig extra inzamelvoorzieningen geplaatst, zodat u uw afval nog beter kunt scheiden en minder restafval overhoudt
  • In de loop van 2025 vindt u onder andere op deze website diverse tips die u kunnen helpen het afval nog beter te scheiden

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Telefoon

14 0528

Vandaag bereikbaar tot 17:00 uur

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht