Gemeentelijke belastingen

Deze week verstuurt de gemeente de jaarlijkse brief voor de gemeentelijke belastingen, dit noemen we de ‘aanslag gemeentelijke heffingen met WOZ-beschikking’.

In deze brief staat welke belastingen je moet betalen, hoe hoog de bedragen zijn, hoe en wanneer je betaalt en wat de nieuwe WOZ-waarde van jouw pand of woning is.

Wat staat er op de gemeentelijke belastingen?

In de brief die je thuiskrijgt staat wat jij dit jaar aan belasting moet betalen aan de gemeente. Het totale bedrag is opgedeeld in stukjes. Welke stukjes? Dat lees je hieronder.

Onroerendezaakbelasting (OZB)

Heb je een eigen woning? Of ben je eigenaar van een bedrijfsgebouw of stuk grond? Dan betaal je elk jaar onroerendezaakbelasting (OZB). Hoeveel hangt af van de waarde van jouw onroerend goed (WOZ-waarde). Je vindt de OZB en WOZ-waarde op de aanslag gemeentelijke belastingen. Ben je huurder (gebruiker), dan betaal je geen OZB. 

Rioolheffing

Het geld dat je betaalt voor de rioolheffing wordt gebruikt voor het afvoeren van afvalwater via het riool en voor de zorgplicht van de gemeente voor hemel- en grondwater. Kortgezegd zorgt de gemeente ervoor dat alles rondom hemelwater, afvalwater en grondwater goed geregeld is. 

De gemeente doet dit bijvoorbeeld door het aanleggen van aparte rioleringen voor schoon en afvalwater, het oplossen van problemen met grondwater op openbare plekken, het schoonmaken van sloten en het installeren van drainagesystemen. Voor het belastingjaar 2025 zijn de tarieven met 2,9% verhoogd in vergelijking met 2024.

De rioolheffing bestaat uit twee delen. Een deel voor eigenaren van een woning, bedrijfspand of stuk grond (of ander object zoals bijvoorbeeld een garagebox). En een deel voor gebruikers. Ben je zowel eigenaar als gebruiker, dan betaal je beide delen.

Afvalstoffenheffing

Iedereen die in de gemeente woont moet afvalstoffenheffing betalen Zelfs als je geen afval zou aanbieden, moet je nog steeds deze heffing betalen. De heffing is gebaseerd op de verplichting die de gemeente heeft om afval in te zamelen. De kosten van afvalinzameling worden volledig betaald door de inwoners.

Waarom betaal je gemeentelijke belastingen? 

De gemeente zorgt voor allerlei dingen die we allemaal nodig hebben, zoals wegen, riolering, lantaarnpalen, zorg, afvalinzameling en scholen. Al deze dingen kosten geld. Elk jaar krijgt de gemeente geld van de Rijksoverheid. Daarnaast vindt de gemeente ook andere dingen belangrijk, zoals sport en cultuur, en komen mensen met goede ideeën die dan subsidie krijgen. Het geld dat de gemeente van de overheid krijgt, is niet genoeg om alles te betalen. Daarom vraagt de gemeente belasting aan iedereen die in de gemeente woont. 

Meer informatie staat op hoogeveen.nl/belastingen

Contact met de gemeente

Maak online een afspraak voordat u langskomt op het gemeentehuis. Of bel met de gemeente.

Telefoon

14 0528

Vandaag gesloten

Bezoekadres

Raadhuisplein 24
7901 BW Hoogeveen

Postadres

Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
info@hoogeveen.nl
Verstuur een veilig bericht